SOIC

bowsprit_a_h

Byggnationen

Att bygga ett 1700-talskepp i skala 1:1 och utan några ursprungliga ritningar är egentligen dömt att misslyckas. Lägg därtill att bara använda dåtidens verktyg,  byggmetoder och material. Men som tur är får ibland galna drömmar bärande vingar och blir flygfärdiga. Tack vare ett stort antal eldsjälar, fantastisk uppfinningsrikedom, välvilliga donationer, uthålliga sponsorer och ett aldrig sinande intresse från en stad och en värld som längtar efter underverk blir Ostindiefararen Götheborg färdig på varvet Terra Nova. Sjutton år efter de första dyken kluckade nu vågorna mot den vackra bordläggningen. En ostindiefarare byggd enligt gamla metoder och samtidigt anpassat till 2000-talet med modern teknik och klassat för oceanfart. Det verkliga äventyret kunde nu börja.

Byggd som originalet

Ostindiefararen Götheborg är byggd så nära originalet som möjligt, enligt ursprungliga metoder och i ursprungliga material. Förutom den ständiga kampen att få ekonomiska resurser till projektet har konstruktörer och hantverkare stått inför mycket speciella utmaningar. Vilken specifikation hade man för 250 år sedan på segelduk, tjära och ekstockar? Vilka arbetsmetoder användes? Hur var verktygen konstruerade? Dessutom måste skeppet motsvara dagens säkerhetskrav på oceangående fartyg. Något som 1700-tals skeppen knappast uppfyllde. Till råga på allt fanns inga ritningar eftersom dåtidens skeppsbyggare hade allt i huvudet. Ritningar på handelsskepp var ovanliga ända fram till början av 1800-talet. Bara att konstruera riggen med alla sina master, rår, block, tågvirke och segel har sammanlagt tagit 100 000 timmar.

Man måste inte vara tokig – men det hjälper

Joakim Severinson är en av Ostindiefararens eldsjälar. Han var med från början, då hon återupptäcktes och de marinarkeologiska utgrävningarna startade i mitten av 1980-talet. Han var med då byggplanerna smiddes och han har varit med hela vägen fram till färdigt skepp. Det är Joakim som själv ritat skrovet efter noggranna efterforskningar och lett produktionen under byggtiden. 17 år efter de första dyken ner till vraket kan han nu titulera sig Skeppsbyggmästare.

– Det är bara genom stor envishet och en otroligt målinriktad personal som vi lyckats få skeppet färdigt. Jag jämför oss gärna med humlor – de borde inte kunna flyga, men gör det ändå. Vi byggde ett skepp som inte kunde byggas, berättar Joakim.

Modern teknik i antik förpackning

En av de allra svåraste uppgifterna Joakim och hans manskap ställdes inför var varken rigg, skrov eller den mäktiga galjonsfiguren i fören. Den var av en helt annan art.

– Det mest komplicerade visade sig vara att hitta ett koncept som även Det Norske Veritas och Svenska Sjöfartsverket kunde acceptera.

Godkänt skepp är en i stort sett exakt kopia av Ostindiefararen Götheborg, till linjer, skrov och rigg, material och tillverkningsmetod. Men också ett skepp utrustat med avancerad teknisk utrustning och bland annat två Volvo Penta motorer på sammanlagt 1100 hk. Något som originalet inte var utrustad med.

Sjösättning för miljoner

En storslagen höjdpunkt i det nygamla skeppets historia var sjösättningen, på Sveriges nationaldag den 6 juni 2003. Med kungligheter och 100 000 människor närvarande. I Kina kunde evenemanget följas av uppskattningsvis 300 miljoner människor i den statliga TV-kanalen CCTV. Mediabevakningen världen över var massiv, intresset enormt. Vad världen vill se är drömmar som förverkligas och uppleva det omöjliga som fullt möjligt.

Fakta kring byggnationen

Plats: Varvet Terra Nova, Göteborg
Kölsträckning: 1995
Byggår: 1996 – 2005
Sjösättning: 2003
Dop: 2004
Antal personer som deltog: Ca 600 st
Totalt antal besökare: Ca 1 miljon

Vill du läsa mer?

I vår butik och webbshop har vi flera böcker som beskriver hur skeppet tog form.

Web shop
Här hittar du öppettider till vår butik på piren

Built by Hotbox Studios