SOIC

Äntligen i Brest

Posted on by lindaj

Dag 8

Vi har nått slutet på vår resa, den franska hamnstaden Brest. Här pågår en maritim festival där Götheborg är en av huvudattraktionerna. För egen del kan jag säga att det känns ganska skönt med fast mark under mina landkrabbe-klor.

En stor del av gårdagen bjöd vädret på hällregn och piskande vind och ingen hade något att invända när kapten beordrade att vi skulle ankra i en vik över natten. För oss babordare innebar det att vi gick av vårt pass klockan tio istället för klockan tolv. Därför fick vi också möjlighet att ta del av ytterligare en av Björns filmpärlor, den danska 60-talspilsnerfilmen ”Martha”.

I morse stod hela besättningen på däck klockan åtta, redo att lätta ankar och sätta kurs mot Brest. När vi förberett allt på däck bytte vi om till 1700-talskläder.Jag var en av de fyra som stod vid rodret när vi kryssade mellan alla fartyg och båtar som låg och guppade i inloppet till staden.

På land möttes vi av en välkomstkommitté bestående av ett folkdanslag, två kvinnor och en skäggig man som såg ut som sektledaren Hans Scheike. Jag kan tänka mig att de som varit med på den här skutan ett tag har fått se en hel del konstigheter.

Efter att kapten Gunnar gått i land stämde vi upp i sång och rev av några gamla havshits. Sedan mönstrade babord av. Fria som små fåglar skyndade vi ner till skansen, som i nuläget luktar som ett hunddagis. Vi duschade och svidade om till våra finaste civilist-kläder och sen gick vi ut för att göra stan. Vi möttes, inte helt otippat, av ösregn och blåst men det gjorde inte så mycket.

Festivalområdet löper längs hela hamnsträckan och här finns stora och små båtar av alla slag. Norrmännen har en egen festivalby där de visar torkad fisk. De verkar dessutom ha lagt rabarber på hela vikinga-grejen för jag såg två vikingaskepp vid deras by. Men det gör inte mig något, de kan få representera barbarerna om de vill.

Mexikanernas skepp var min favorit, de hade en sjukt överdimensionerad flagga och spelade glad musik. Dessutom har jag sett i programmet att de brukar stå på rået i små sjömanshattar och för tajta vita brallor precis som i en village people-video. Det är min dröm att vi skulle göra något liknande här på Götheborg men någonting säger mig att det inte kommer att hända så länge kapten Gunnar har kommandot.

Jag, Magnus och Anita besökte en klassisk turistfälla där vi tog en kaffe och en croissant sen återvände vi till skeppet som var helt överfullt av nyfikna turister. Nu har turisterna dragit vidare, förmodligen till brass-bandet som spelar i ett tält nere i hamnen. Vi babordare, som inte går på för än i morgon bitti, har kvällen ledig. Förmodligen drar vi till någon sjömansbar och tar en cider och en crepes. Någon kanske super ner sig och återvänder med en ful tatuering i gryningen. Det är sånt som händer till sjöss…har jag hört.

/LR

This entry was posted in Blogg. Bookmark the permalink.