SOIC

Timmar uppe i riggen

Posted on by emanuelp

Dag 8, mellan Danmark och Sverige

Vi gick tillbaka en bit igår kväll och lade vid 22-tiden ankare utanför den danska kusten. Därefter tillbringades större delen av vaktpasset uppe i riggen. Med början på Blindan beslog vi tre segel och kom inte ner på däck igen förrän mörkret börjat falla. Sista stunden av passet lade vi oss ner på fördäck i en stor hög och blev kvar där en bra stund innan vi gick ner på kanondäck för att avsluta kvällen (natten) med en runda Chicago innan vi kröp till kojs.

Efter den här resan kommer jag att se på fullriggare på ett helt nytt imponerande sätt. Jag vet nu vilket jobb det är att reva, sätta och beslå de flera hundra kvadratmeter stora linneseglen, hur det är att vara ett halvt vaktlag uppe på rårna och hänga på mage ut över dem för att greppa tag och hiva upp den tunga duken. Då har vi ändå bara haft knappt en tredjedel av alla segel uppe. Häromdagen såg vi en film från 30-talet där jungmännen jobbade och klättrade i riggen precis som vi, men med den stora skillnaden att de var helt osäkrade. Om de tappade fotfästet fanns inte så mycket att göra. Vi har alltid väldigt säkra selar på oss när vi klättrar, så det enda som kan hända är att man trillar ner några meter och slår i vanten, eller i bästa fall hamnar dinglande i luften.

Efter uppställningen i morse fortsatte arbetet med att iordningsställa skeppet för hemfärd. Vi fick ansvar för att bramseglet i förmasten skulle plockas ner och för att fixa det hissades först hela rået ner på däck för att ta av seglet och sedan hissa upp det igen. Min position var på plattformen mellan focken och märsen för att se till att allt löpte smidigt på vägen.

Planerna verkar vara att gå över till Sverige i kväll för att sedan glida in i Göteborgs hamn kl 17 i morgon. Ni kommer väl och tar emot oss?

Glad över att Mattias precis fixat mitt lås till säkerhetsskåpet som gick i baklås igår,

Karin

This entry was posted in Blogg. Bookmark the permalink.