SOIC

nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

Kinaexpeditionen 2005 – 2007

Den 2 oktober 2005 var det äntligen dags att lämna hemmahamnen i Göteborg för att ge sig ut på sin jungfrufärd till Kina. Skeppet drog till sig uppmärksamhet var än i världen hon lade till, det blev en större succé än någon någonsin hade vågat hoppats på.

Söndagen den 2 oktober var varm och skön och som gjord för en historisk avsegling. Klockan 13:47 startade skeppet som inte kunde byggas sin långa resa som inte kunde genomföras. Mer än 33 000 nautiska mil låg föröver. Byggvedermödor och gigantiska hinder låg akteröver.

Majestätiskt stävade Götheborg ut i älvfåran, eskorterad av ett vimmel av följebåtar och 10 000-tals människor på kaj- och strandkanter. Det stora äventyret kunde börja.

Detta är ett kort sammandrag över Ostindiefararen Götheborgs resa till Kina 2005 – 2007. Skeppet följer samma rutt som ostindiefararna tog under storhetstiden på 1700-talet. Samma vindar som blåste då blåser även nu.

Vi seglar till Kina…

Efter 48 dygn på havet anlöper skeppet sitt första hamnstopp, den historiska hamnen Cadiz. I programmet ingick såväl att vara startskepp för Volvo Ocean Race som ett stort antal officiella mottagningar och sponsorarrangemang. Något som skedde på alla stoppen. I Cadiz som på alla andra stopp väckte skeppet stort engagemang och omfattande mediabevakning, helt enligt planen.

Efter nio dygn lättade Götheborg ankare och tog ut sydvästlig kurs mot Recife i Brasilien, som nåddes efter 32 dygn. Efter en veckas officiella åtaganden och bunkring sattes kurs mot Kapstaden. Med hjälp av västvindsbältet tog seglatsen 41 dygn över Atlanten. Den 19 februari lade skeppet till i en av världens vackraste hamnar för skeppsvård, sponsoraktiviteter och officiella åtaganden. Här byts även manskap.

Mellan den 9 och 25 mars gör sedan Ostindiefararen ett mycket uppmärksammat stopp i Port Elizabeth, för att därefter påbörja seglingen till Fremantle. Resans längsta etapp, som med hjälp av starka västvindar avverkas på 49 dygn. Efter Fremantle går färden norrut mot Sundasundet mellan Java och Sumatra. Efter att passerat både ekvatorn och Julön kan skeppet lägga till i Jakarta den 18 juni. Tio dagar senare seglar hon upp i Sydkinesiska sjön i riktning mot Guangzhou (Kanton). I mitten av juli tar man sig till slut in i Pärlflodens mynning Tigermunnen.

Efter att ha fällt masterna för kraftkablar och broar når skeppet under stort pompa och ståt det historiska målet Kanton. Drömmen blev sann, framgången total. Mottagningsceremonierna som sedan följde den 21 juli – i närvaro av höga kinesiska dignitärer, vårt svenska kungapar, huvudsponsorer och partners – var minst sagt mäktiga.

Efter några veckor av officiella mottagningar, pressvisningar, utställningar och sponsoraktiviteter fortsatte Ostindiefararen norrut genom Formosasundet till Shanghai. Den 28 oktober 2006 startade den långa och äventyrliga hemresan till Göteborg.

…och hem igen.

Innan hemresan får skeppet omvårdnad på ett varv utanför Shanghai. Den 28 oktober blev hon klar och satte segel. En månad senare nådde hon Hong Kong för ett mycket uppmärksammat stopp i två veckor. Den 30 december når hon Singapore, en av världens största hamnar. Efter två veckor, manskapsbyte och nyårsfirande är det dags att fortsätta hemfärden, som nu tar en lite annan rutt än originalet gjorde. Den 31 januari 2007 når Ostindiefararen Götheborg Chennai och till det största näringslivsarrangemanget Sverige någonsin haft i Indien. 300 indiska toppolitiker tillsammans med en oräknelig skara människor visade intresse för skeppet och det lilla landet i Norden. 25 000 lyckliga indier lyckades titta närmare på skeppet ombord.

Den 10 februari lät kapten Gunnar Silfverberg Utgaard sitt manskap sätta segel för den äventyrliga resan över Indiska Oceanen, till resans minst uppmärksammade stopp i ökenstaden Djibouti. Bunkring och manskapsbyte. Avfärd loggades till den 17 mars. Seglatsen går genom Röda havet och i konvoj genom Suezkanalen. Till Alexandria anländer man på morgonen lördag den 31 mars för ett besök i regi av Västra Götalandsregionen. Tre dagar senare sätter man kurs mot Europa och Nice på franska Rivieran. Här lägger man till den 17 april för ett 8 dagar långt stopp, innan man ger sig ut på ben 10 och den näst sista sträckan, kurs London.

Den brittiska huvudstaden når man den 2 juni. Efter två intensiva veckor av officiella besök, sponsoraktiviteter, utställningar och visningar läggs kursen slutligen ut på Nordsjön och hemmahamnen Göteborg.

Seglatsen tar 7 dygn och lördagen den 9 juni siktas den numera världsberömda damen utanför Vinga. Det var 250 år sedan sist en Ostindiefarare saluterade sin hemkomst. Självklart blev stadens och göteborgarnas mottagande värdigt en världsstjärna.

Efter 615 dagar till sjöss, 14 städer på 5 kontinenter och 300 000 besökare ombord var uppdraget slutfört. Inte minst med tanke på det ambassadörsjobb som projektet gjort för svenskt kultur- och näringsliv, samt de möjligheter och dörrar som öppnats för sponsorer och partners.  Skeppet som inte kunde byggas, än mindre seglas, var tillbaka med stjärnstatus.

Hamnstopp 2005-2007

  • Cádiz 19 – 28 november 2005
  • Recife 30 december 2005 – 10 januari 2006
  • Kapstaden 19 februari – 28 februari 2006
  • Port Elizabeth 9 mars – 25 mars 2006
  • Fremantle 13 maj – 25 maj 2006
  • Jakarta 8 juni – 28 juni 2006
  • Guangzhou (Kanton) 18 juli – 19 augusti 2006
  • Shanghai 29 augusti – 28 oktober 2006
  • Hongkong 29 november – 12 december 2006
  • Singapore 30 december 2006 – 14 januari 2007
  • Chennai 31 januari – 10 februari 2007
  • Djibouti 14 mars – 17 mars 2007
  • Alexandria 1 april – 3 april 2007
  • Nice 17 april – 24 april 2007
  • London 19 maj – 2 juni 2007
Built by Hotbox Studios