SOIC

Ansokningsprocess_580x400

Ansökningsprocess

Att segla med Ostindiefararen är en upplevelse för livet. Det handlar om segling på riktigt, ett genuint hantverk men framförallt mötena med människorna ombord. Ta chansen att segla med, du kommer inte ångra dig. Läs här om hur ansökningsprocessen går till.

Ansökningssystemet

Oavsett om du söker till en seglingsetapp eller arbetshelg så sker det via SOIC:s ansökningssystem. Där har du möjlighet att hålla din profil uppdaterad och se var i ansökningsprocessen du befinner dig. Själva verktyget kallas PAAM men det är alltid SOIC som står bakom utskicken. Antagningsbesked och information skickas via mail från adressen application@soic.se. Ansökningssystemet är på engelska för att vara tillgängligt för så många som möjligt.

Ansökningsprocessen

1. Skapa ett konto

När du ska ansöka för första gången behöver du skapa ett konto i SOIC:s ansökningssystem. Din e-post är ditt användarnamn och du väljer sedan ett eget lösenord. Du loggar in med samma kontouppgifter varje gång du vill ansöka eller kontrollera din antagning.

2. Fyll i din profil

För att kunna ansöka behöver du först fylla i din profil. Till att börja med kan du välja mellan att söka till ”Sailing legs” eller ”Land events”. Detta är för att du inte behöver fylla i lika mycket information om du bara vill söka till ett landevenemang, exempelvis en arbetshelg. Vill du söka till både och vill vi att du fyller i information om:
– Personuppgifter
– Kontaktuppgifter
– Adress
– Hur du hittade oss
– Tidigare erfarenhet
– Personligt brev

3. Ansök

När du har skapat din användare och fyllt i den efterfrågade informationen kan du ansöka till ”Sailing legs” eller ”Land events”. Klicka på fliken ”Apply” och välj därefter de evenemang du önskar ansöka till. När din ansökan är registrerad skickas ett bekräftelsemail till din mailadress. Genom att klicka på fliken ”Overview” ser du en lista över de evenemang du har ansökt till, följt av din status.

”Applied” innebär att din ansökan är skickad men ej behandlad. Vill du ta bort din ansökan klickar du på ”Cancel position”. Har du cancellerat din ansökan kan du ansöka igen genom att klicka på ”Re-apply”.

4. Urvalsprocessen

Om inget sista datum för ansökan är annonserat sker antagning löpande. Det underlättar processen om du fyllt i din profil så fullständigt som möjligt.

5. Antagning och betalning

Om du blir antagen kommer du få besked om detta via mail. Din status har nu ändrats till ”Accepted”. Har du sökt till en roll eller ett evenemang som är avgiftsförlagt blir du ombedd att bekräfta din plats genom att genomföra betalningen. Betalningen består av två delbetalningar där den första är en anmälningsavgift och där delbetalning två är en slutbetalning. Mer information om betalningen finns i våra betalnings-och avbokningsvillkor.

När betalningarna är genomförda ändras din status till ”Paid”. Din plats är nu bekräftad. Vill du tacka nej till din plats klickar du på ”Cancel position”. Observera att anmälningsavgiften aldrig återbetalas och att antalet dagar till påmönstring bestämmer hur stor del av slutbetalningen du får tillbaka. Har du inte blivit antagen får du ett mail om detta och din status ändras till ”Cancelled”.

Har du fått en reservplats får du besked om detta och din status ändras till ”Waiting List”.

Läs mer om våra avbokningsvillkor här!

6. Informationsutskick

När din plats är bekfräftad får du mer information om din ansökta etapp och/eller landevenemang. Ska du segla vill vi att du kompletterar din profil med information om:
– Födelseort
– Passnummer
– Om du har en sjöfartsbok
– Närmast anhörig
– Storlek på T-shirt
– Foto (liknande passfoto)

Ansökan

Är du intresserad av att segla med som jungman på Ostindiefararen Götheborg?
Just nu har vi inga seglingsetapper öppna för ansökan!

Har du en fråga?

Skicka ett mail till application@soic.se

Built by Hotbox Studios