Från 1700-talet till idag

Bra historier tål att upprepas. Det gäller i synnerhet historien om Ostindiefararen Götheborg. År 1731 bildades Svenska Ostindiska Companiet (SOIC), ett av Sveriges mest framgångsrika varumärken någonsin. Företaget bedrev handel med Kina fram till år 1813. Sammanlagt genomförde handelskompaniet 132 expeditioner med 37 skepp.

Drygt 175 år senare berättas historien om bolaget och skeppet åter igen. Starkt dramatiserad, tack vare den pinsamma förlisningen utanför Göteborgs Hamn i september 1745. 1993 grundades SOIC på nytt. För att återuppliva, förvalta, bruka och vidareutveckla svensk skeppsbyggnadskonst och sjömanskap.Från de första dykningarna på vraket 1984 till avseglingen till Kina skall det dröja 21 strapatsrika år. Fyllda av både mod och envishet. Men framför allt av stort hjärta och engagemang, från människor som trott på den stora drömmen. Som blev sann, värd att berättas.

Rityta 1.png
 

1731 - 1813

Svenska Ostindiska Companiet

Visste du att Svenska Ostindiska Companiet som bildades år 1731 var ett av Sveriges mest framgångsrika företag någonsin? Companiet gjorde det lilla landet Sverige till en del av en stor värld genom de lönsamma handelsresorna med ostindiefarare till Kina. Staden Göteborg blev en blomstrade handelsstad. 

 
fran1700talettillidag-bild5-1655x750px.jpg
 

1738-1745

Originalskeppet

Varvet Terra Nova var ett av fyra stora varv i Stockholm på 1700-talet. Här byggdes ostindiefararen, som fick namnet “Götheborg”. Sjösättningen ägde rum 1738 och skeppet hann uppleva tre äventyrliga resor till Kina innan hon förliste utanför Älvsborgs fästning år 1745.

 
fran1700talettillidag-bild1-1655x750px.jpg
 

1984-1992

Utgrävningar

I december 1984 gjordes de första dykningarna på vraket av Marinarkeologiska sällskapet i Göteborg, vilket ledde till den fantastiska idén att bygga en rekonstruktion av Ostindiefararen Götheborg i skala 1:1. Dykningarna genomfördes i juli varje månad mellan 1986 och 1992. Det mesta av arbetet utfördes ideellt av drygt 200 personer.

 
fran1700talettillidag-bild2-1655x750px.jpg
 

1996-2005

Byggnation

Att bygga ett 1700-talskepp i skala 1:1 utan några ursprungliga ritningar är egentligen dömt att misslyckas. Lägg därtill att bara använda dåtidens verktyg, byggmetoder och material. Men som tur är får ibland omöjliga drömmar bärande vingar och blir flygfärdiga. 

 
fran1700talettillidag-bild6-1655x750px.jpg
 

2005-2015

Expeditioner

Den 2 oktober 2005 var det äntligen dags att lämna hemmahamnen i Göteborg för att ge sig ut på sin jungfrufärd till Kina. Ostindiefararen Götheborg drog till sig uppmärksamhet var än i världen hon lade till, det blev en större succé än någon någonsin hade vågat hoppats på. Skeppet har genomfört totalt nio expeditioner under tio års tid, tusentals människor har seglat med Ostindiefararen på dess resor och fler än en miljon besökare har klivit ombord för att uppleva skeppet.

 
fran1700talettillidag-bild4-1655x750px.jpg
 

2020-talet

Masthuggskajen

Ostindiefararen är en del av Västra Götalands och staden Göteborgs rika kultur- och upplevelseutbud och kommer från och med år 2017 att vara ett nytt historiskt besöksmål i Göteborg, med framtida placering Nya Masthuggskajen. Kring Ostindiefararen kommer det att skapas ett upplevelsecenter på en nybyggd halvö som en del av närområdets rika kulturutbud. Platsen är naturlig då det var där man ”högg master” och riggade segelskeppen innan de seglade ut på sina resor över världen.